Kirjoittanut mlhanninen | helmikuu 25, 2009

Luento 25.2.2009

PERHE KRISTILLISTYVÄSSÄ ROOMASSA

Constitutio Antoniniana
-Keisari Caracallan edikti v. 212 jaa.
-Kaikista valtakunnan vapaista asukkaista tuli Rooman kansalaisia
-Roomalainen oikeus koski kaikkia valtakunnan asukkaita

Myöhäisantiikin sosiaalinen ja poliittinen kehitys
-Sotilaskeisarien aika 235–284 poliittisesti sekasortoista
-200-luku taloudellista lama-aikaa
-Diocletianus (keisarina 284–305) palautti järjestyksen
-300-luvulla uusi nousukausi
-Sosiaaliset erot jyrkkenivät
-Keisarivallan ote alamaisista tiukempi: dominaatti

Kristinusko vainotusta sallituksi uskonnoksi
-Keisari Konstantinus laillisti kristinuskon harjoittamisen: Milanon edikti 313
-300-luvun alussa kristittyjä väestöstä n. 10 %
-Keisari Theodosius teki kristinuskosta ainoan sallitun uskonnon

Perhekäytäntöjen muutoksia 300-luvulla
-Paljon jatkuvuutta
-Morsiamenryöstöt ongelmaksi: laki niiden ehkäisemiseksi 320-l.
-Poikien ja tytärten emancipatio: isä vapautti vielä eläessään lapset vallastaan
Patria potestas ymmärrettiin alaikäisiä koskevaksi
-Huomenlahjat häiden yhteydessä
-Avioerosäädökset tiukentuivat

Muutoksia naisen asemassa
-Äidinpuoleisten sukujuurien arvostus kasvoi
-Äidin yhteys lapsiin vahvistui lainsäädännössä: avioero, perimys
Tutela menetti kokonaan merkityksensä

Kristinuskon varhaisvaihe
-Kristityt yhteisöt kokoontuivat pitkään jäsenten kodeissa
-Voimakas ryhmäidentiteetti
-Vainot pikemminkin satunnaisia kuin jatkuvia

Marttyyrit: legendoja ja propagandaa
PASSIO PERPETUAE
-Marttyyrikuolema 203 jaa. Karthagossa
-Omaelämäkertä vankila-ajan näyistä
-Perpetua naimisissa, sylivauvan äiti
-Usko aiheuttaa perhekonfliktin

Asketismi ja perhe
-Luostarilaitos alkoi kehittyä 300-l.
-Varakkaiden naisten lahjoitukset herättivät huolta
-Naimattomuus ja selibaatti uutta
-Perheet saattoivat myös hyötyä askeetiksi ryhtyneestä jäsenestään

Kirkko ja seksuaalisuus
-Seksi sallittua vain avioliitossa lasten saamiseksi
-Askeesi avioliittoa arvostetumpi vaihtoehto
-Neitsyyden ylistys
-Kristillinen yhteisö perheen korvaajana

IHANTEET JA KÄYTÄNTÖ
-Kirkkokin arvosti avioliittoa ja perhettä
-Avioliiton pyhyys: kielteinen suhtautuminen avioeroon
-Naimattomuudesta kuitenkin tullut sosiaalisesti hyväksyttävä vaihtoehto

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: